Kategorie
Przemysł

Wywrotka – montaż i zasada działania

Balast taki jak żwir, gruz, piach i podobne nie są pakowane na paletach, w skrzynkach, lecz transportowane załadowane luzem. Wykorzystuje się do tego celu skrzynie wywrotkowe z otwieranymi ściankami, ponieważ taka metoda zapewnia dużo szybszy i odpowiedniejszy rozładunek kilku ton, niż przy pomocy łopaty ;). Kipper jest dość nietypowym autem ponieważ budowa musi ułatwiać przemieszczanie zamkniętej paki ładunkowej w stosunku do zasadniczej ramy z kołami. Dlatego kipper winien posiadać drugą ramę pomocniczą, przytwierdzoną wprost do owej paki. Siłownik unosi pakę pozostając przymocowany dokładnie między tymi ramami, a nie wprost do podłogi ładunkowej. Wywrotki zawierają hydrauliczny system do wywracania paki sterowany pneumatycznie. System zasilany jest pompą hydrauliczną napędzaną przeważnie ze skrzyni biegów za pomocą przystawki odbioru mocy PTO. Instalacja elektryczna kippra ogranicza się do sygnalizacji świetlnej i pomocniczo dźwiękowej odpalenia przystawki odbioru mocy oraz uchylenia skrzyni. W wielu przypadkach producent podwozia przewiduje osobną lampkę kontrolną na konsoli sterującej. Paka ładunkowa kippra ma ścianki, które uchylają się albo na osi dolnej, albo na osi wysokiej. Przy wyładunku skrzynia się wywraca, a burta grawitacyjnie, będąc zawieszona na osi wysokiej otwiera się po odhaczeniu dolnej blokady. Tym sposobem wymusza to stosowanie mocniejszych zawiasów górnych, by dały sobie radę z przeniesieniem większego obciążenia – ciężką burtę muszą dźwignąć tylko dwa zawiasy, a na dolnej osi można dać więcej delikatniejszych.