W autach ciężarowych układem, który ułatwia unoszenie tylnej klapy są siłowniki gazowe typu pchającego. Po pewnym czasie użytkowania przyrząd ten ulega eksploatacji i powinno się go zamienić na nowy. Głównym kryterium charakteryzującym sprężynę gazową jest siła niezbędna do jej złożenia wyrażana w Newtonach. Dodatkowo opisuje się skok, czyli różnicę rozmiarów między sprężyną złożoną a rozłożoną oraz przekrojem. Jeżeli na urządzeniu podane są wszelkie dane, dobór nowego elementu nie sprawia problemu. Natomiast jeżeli wytwórca nie podaje żadnych parametrów należy samemu dokonać odpowiednich obliczeń. W internecie udostępniony jest kalkulator dopasowania siłownika gazowego. Wystarczy znać wagę klapy oraz jej wymiary, liczbę sprężyn, oddalenie między punktem zaczepienia do klapy a linią obrotu oraz siłę dopełniającą niezbędną do zamknięcia lub podniesienia klapy. Można również skorzystać z proponowanych usług projektowych uwzględniających właściwy dobór sprężyny gazowej. Opcje te są odpłatne, jednakże przy kupnie siłowników w sklepie podlegają cząstkowej refundacji. Do unikatowych rozwiązań projektowych usługi doboru sprężyn są w 100% płatne. W przypadku instalacji punkty zamocowania sprężyny gazowej powinny znajdować się w jednej osi. Końcówki przykręca się do specjalnych podpór, które zapewniają proporcjonalne luzy tak aby element tłoczący nie uległ naprężeniom poprzecznym. W trakcie montowania należy pamiętać o jej ułożeniu tłoczyskiem do dołu aby podczas funkcjonowania ulegała amortyzacji. Środek mechanizmu wypełniony jest sprężonym azotem oraz uszczelnieniem. Nie należy jej więc rozkręcać. Jest to niebezpieczne i spowoduje nieodwracalne uszkodzenie.
Kategorie