Kategorie
Motoryzacja

Sprężyny gazowe

Amortyzatory pchające, określane też sprężynami gazowymi, służą do wspomagania uchylania o dużym ciężarze pokryw, klap bagażnika, włazów na dach i zawsze tam, gdzie bez tych wspomagaczy wymagane byłoby użycie nadmiernej siły.
Amortyzator pneumatyczną charakteryzują 3 najistotniejsze parametry:
– siła wyrażana w Niutonach
– skok, czyli długość na którą przesuwa się jedna z części
– sposób trzymania.

Budowa sprężyny jest relatywnie prosta, to szczelny tubus z hermetycznym tłokiem, a potrzebną moc uzyskuje się w procesie produkcji przez dopompowanie powietrza pod określonym ciśnieniem.

W stanie spoczynkowym amortyzator jest wysunięty, po ściśnięciu tłok się mieści do tubusa, powodując ściskanie gazu w rurce, a po zwolnieniu działającej siły tłok wysuwa się znów. Z każdej strony sprężyna zakończona jest końcówką typu oczko, przez dziurę w otworze przeprowadza się ośkę wraz z korpusem mocującym.
Przez to, iż oczka są demontowane, daje się modyfikować uchwyt urządzenia na inny typ, co nadaje się zwłaszcza wtedy, gdy przemieszczanie się wspomagacza nie odbywa się tylko w jednej płaszczyźnie. Podczas mocowania należy jedynie pamietać o kilku generalnych regułach. Amortyzator gazowy trzeba mocować tłokiem od spodu, by w końcu skoku wykorzystać działanie hydraulicznej amortyzacji. Trzeba nie powodować żadnych narażeń mechanicznych. Na tłoku nie należy absolutnie pozostawiać jakichkolwiek zacieków farby, gdyż mogą one wywołać wycieki {płynu hydraulicznego|oleju.