W trakcie nauczania uczniów na prawo jazdy na motorower wymagana jest ustawiczna łączność pomiędzy trenerem, a osobą szkoloną. Oddalenie pomiędzy pojazdami musi zapewniać dodatkowo nieprzerwaną widzialność, tak więc najczęściej nie jest większa niż 50m. Szkoleniowiec widząc styl jazdy egzaminowanego jest w stanie podpowiadać mu polecenia, które motocyklista musi prawidłowo wykonać. Owo komenderowanie winno przebiegać cicho, bo nikt nie będzie wykrzykiwał instrukcji przez megafon, a przecież kierujący motocyklem ma przecież na głowie kask , który tłumi hałas środowiska zewnętrznego. Doskonałym rozwiązaniem są w tej sytuacji radiotelefony przystosowane dla nauki jazdy, które dają się ukryć w kieszeni czy w plecaku kierującego, zasilane z własnych baterii.
Aby kierujący pojazdem jednośladowym słyszał czytelnie to, co do niego mówi szkoleniowiec, ma umieścić w swoim kasku ochronnym zestaw słuchawki i mikrofon. Zmiana trybu radiotelefonu z odbioru do nadawania powinno odbywać się ręcznie, bo chociaż istnieje techniczna sposobność zmiany trybu automatycznie z użyciem funkcji VOX, to w tym układzie nie ma zastosowania z powodu trudnego środowiska drogi, gdzie każdy mocniejszy odgłos mógłby niepotrzebnie i przypadkowo zmieniać tryb pracy motocyklisty. By zachować maksymalne bezpieczeństwo oraz swobodę ruchów kierujących motocyklem, zmiana trybu musi się dokonywać bez odrywania rąk od kierownicy. Dlatego przełącznik musi być umieszczony na kierownicy w zasięgu palca kursanta, więc miedzy radiotelefonem, kaskiem i korpusem motocykla będzie połączenie przewodami. Najczęściej stosuje się szybkozłączki, pozwalające na bezproblemowe odpięcie i przerwanie obwodu. Nauczyciel jadący samochodem ma wygodniejszą sytuację, bowiem nie nosi kasku ze słuchawkami, używa jedynie ręcznego radia mówiąc do mikrofonu wbudowanego i słuchając z użyciem głośnika wbudowanego w radiotelefon.
Kategorie